De Nootzaak

Mijn examen opdracht ging over een notenzaak die zijn hele huisstijl nieuw wilde hebben. Van lettertype tot spaarkaarten!

Examen opdracht

Over De Nootzaak

De Nootzaak is een winkelketen met 10 eigen winkels in de grotere plaatsen van Noord-Holland. Zij hebben zich helemaal toegelegd op de verkoop van noten en zuidvruchten. De Nootzaak is opgericht door Fred Hazel, die begon met een kleine winkel in de binnenstad van Enkhuizen en in korte tijd zeer snel groeide. Hij wil zijn noten en zuidvruchten ook via de horeca in Noord-Holland gaan verkopen.

Het is Fred opgevallen dat op de menukaart van restaurants nog maar heel weinig vegetarische gerechten voorkomen. Fred ziet daarin een kans, want er zijn steeds meer mensen die kiezen voor vegetarisch, ook als ze uit eten gaan.

Wat moet er gemaakt worden:

– Een nieuw logo voor de horeca-tak van de Nootzaak

– Een A5 promotieflyer gericht op horecaondernemers

– Drie online banners

Boodschap die moet worden overgebracht:
– Noten mogen niet ontbreken op uw menukaart. Uw klanten zullen het waarderen.
– De Nootzaak is een betrouwbare leverancier van kwaliteitsnoten en werkt zeer persoonlijk.
– Word klant en ontvang een 200 pagina dik receptenboek Koken met Noten.

Concept

Omdat het om noten gaat heb ik gekozen voor rustige natuurlijke tinten. Dit heb ik zo gekozen omdat dit heel licht en kalm overkomt maar je kan nog wel opvallen door contrasten te gebruiken. De lettertypes die ik heb gekozen zijn Acumin Pro, Marker Felt en Rockwell.

Acumin Pro is goed voor grote delen tekst om het duidelijk over te laten komen. Marker Felt geeft de koppen een mooi en duidelijk beeld, het lijkt zo heel handgeschreven en een  ‘zelf gemaakt’ gevoel. Rockwell heb ik gekozen voor de naam ‘De Nootzaak’ in het logo. Dit geeft een mooi typewriter
sfeer en het past weer mooi bij het ‘zelf gemaakt’ gevoel waar ik voor ga.

 

Dit zijn de 3 soorten banners die ik heb ontworpen, de eerste is uiteindelijk gebruikt

Het spaarkaartje heb ik gematched met de uiteindelijk gekozen banner.